KLUB: Série článků o Guamu a Truk Lagoon

V této sérii článku budete mít možnost dozvědět se více o Guamu jeho hostorii, zajímavostech a potápění.

Guam

Časový rozdíl:

GMT + 10 hod pro Yap a Chuuk,
GMT + 11 pro Pohnpei a Kosrae.

Je nejjižnějším ostrovem ze souostroví Mariany. Spadá mezi ostrovní
území Spojených států amerických. Mezi roky 1667 a 1898 byl Guam
součástí Španělské východní Indie. Po porážce Španělska ve
španělsko-americké válce připadl ostrov Spojeným státům americkým.

Ostrov leží v oblasti tropicko-mořského klimatu, kde je obvykle velmi
teplo a vlhko. Podnebí je ovlivňováno severovýchodními pasáty, které
zapříčiňují suché roční podnebí od ledna do června a deštivé roční
období je zde od července do prosince. Vliv oceánu se projevuje také na
malých sezóných rozdílech teplot.

 

Ostrov je sopečného původu a je obklopen korálovým útesem s relativně plochými korálovými plošinami a příkrými pobřežními rovinami na severu. V jižní části ostrova se nachází oblast s horami. Nejvyšší hora ostrova Mount Lamlam vystupuje do výšky 406 metrů. Ostrov Guam leží poblíž Mariánského příkopu.

 

Truk Lagoon

Historie

Během druhé světové války
byla rozlehlá tichomořská laguna Truk, nyní Chuuk, jednou z hlavních základen
Japonců, kde sídlilo velitelství oblasti, hladinové i ponorkové loďstvo. Byla
také útočištěm mnoha nákladních lodí dopravujících válečný materiál a jednotky
na různá bojiště. Laguna má průměr téměř 70 kilometrů a z otevřeného oceánu do
ní však přes korálovou bariéru vede jen pět splavných průlivů. Někdy se proto
Truku také říkalo japonský Pearl Harbor. Strategicky významná poloha ji brzy
posunula do středu zájmu japonského velení. Když později museli Japonci pod
sílícím tlakem Američanů ustupovat ze svých pozic, rozhodli se udělat z Truku
silně opevněný bod a současně místo, o které svedou rozhodující bitvu.
Na počátku roku 1944 americký letecký průzkum zjistil, že laguna je silně
opevňována a na ostrovech, které ji lemují, vyrůstají nová letiště. Japonci
však průzkumná letadla zaznamenali a začali odtud stahovat nejcennější válečná
plavidla. To už ale bylo pozdě.
17. února 1944 Američané zorganizovali obrovský nálet více než 500 strojů
startujících z letadlových lodí. Stíhači vyčistili vzdušný prostor a bombardéry
se v dalších vlnách vracely až do 18. února. Celkem bylo potopeno přes 60
japonských lodí, zničeno 270 letadel a zabito 1500 Japonců. Američané za
vítězství zaplatili 30 mrtvými. Truk se z této katastrofy do konce války
nevzpamatoval a japonské velitelství jej prakticky odepsalo. V současnosti se z
atolu Truk stalo cosi jako největší podmořské muzeum druhé světové války a 90%
z jeho návštěvníků tvoří potápky.

Přehled vraků v této lokalitě :

lehký křižník Katori, Naka
pomocný křižník Aikoku Maru , Kiyosumi Maru , Akagi Maru
torpédoborec Oite, Fumizuki, Maikaze, Tachikaze
stíhač ponorek No. 24 , No. 29
pomocná loď pro ponorky Heian Maru , Rio de Janeiro Maru
tanker Fujisan Maru , Hoyo Maru , Shinkoku Maru , Tonan
Maru no.3
transportní loď Amagisan Maru , San Francisco Maru , Fujikawa Maru ,
Seiko Maru , Gosei Maru
Shotan Maru , Hanakawa Maru , Tachi Maru , Hoki Maru , Thiho Maru ,
Hokuyo Maru , Traijun Maru , Katsurigisan Maru , Tonan Maru , Unkai Maru ,
Kensho Maru , Kikukawa Maru , Yamagiri Maru, Nagano Maru , Nippo Maru ,
Yubae Maru , Yamakisan Maru

 

Fujikawa Maru

Patří mezi nejkrásnější vrak v této oblasti. Fujikawa Maru převážela stíhací letadla, pohonné hmoty a munici. Loď se potopila poté, co byla zasažena, nekolika torpédovými střelami, ty způsobili požát uvnitř lodi. Přesto však loď nevybuchla. Na prozkoumání celého vraku je pořeba několi ponorů.

V roce 1974
japonská delegace umístil malou svatyni na vrcholu můstku s prosklenými vitrínami, ve kterých naleznete jména členů posádky.

 

Yamagiri Maru

Loď byla postavena v roce 1938 firmou Mitsubishi Heavy Industries jako osobní / nákladní loď pro linky Yamashita Kisen. Do provozu se loď dostala  3. května 1939.
Japonské námořnictvo nad lodí převzalo kontrolu v září 1941 a konvertovalo
ji na vojenskou dopravní loď pro převoz speciální nákladu. V roce 1943 byla zasažena dvěmi torpédy.

 

 Fumitsuki Maru

Loď byla postavena v roce 1926. Jednalo se o japonskou
bojovou loď – torpédoborec. Potopena byla po zásahu bomby. Vrak lodi byl
původně umístěn na kýlu na písčitém dně. Časem se však začal rozpadat  a naklání se mírně na levobok. Vrak je
porostlý korály a je na něm výborná viditelnost, při troše štěstí zde můžete
potakat i leopardího žraloka.

 

 Heian Maru

Byla osobní loď na přepravu pasažérů, která byla postavena v roce
1930 v loděnicích Tekkosho Osaka.
Poté byla v roce 1941 přestavěna na plovoucí základnu ponorek.

Vrak lodi, je jedním z největších v lokalitě. Je
umístěn boku, zádí ve větší hloubce. Maximální hlouba je 36 m. Kormidlo i oba
šrouby jsou na svém místě. Šrouby mají čtyři listy, pravý (vrchní) je více
porostlý korály a houbami, levý (spodní) je čistější, lépe zachovalý a oba jsou
krásně viditelné.

 

Aikoku Maru 

Aikoku Maru byla osobní přepravní loď postavená v roce 1939 v loděnicích Tama Zosensho KK, Okajima. Do
provozu byla spuštěna v roce 1940 poté v roce 1941 konvertována na
pomocný křižník. Loď byla plně naložena municí, po zásahu do přední části
nastal výbuch a příď až ke kapitánskému můstku byla rozmetána do okolí. Zůstaly
zbytky můstku se základy komína.